8 KPG 8 KPG
Aktualności: Rekrutacja już wiosną 2013r.
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj. Kwiecień 25, 2024, 08:55:23


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Kodowanie pozycji w transmisjach radiowych - Autor HoHoL  (Przeczytany 2791 razy)
HoHoL
Administrator
*****
Wiadomości: 1235


1026161
Email
« : Wrzesień 21, 2009, 11:16:29 »

Działając w terenie podczas kontaktów radiowych z sztabem lub innymi oddziałami istnieje potrzeba przekazania swojej aktualnej pozycji. Ponieważ zawsze zakładamy że nasza częstotliwość jest podsłuchiwana przez wroga musimy w jakiś sposób utrudnić mu życie.

Poniżej przedstawię dwa proste sposoby, umożliwiające nawet laikowi kodowanie swojej pozycji.

1. Siatka

Pierwszym sposobem jest przygotowanie specjalnej siatki, która po nałożeniu na mapę właściwą będzie ułatwiała nam podanie swojej pozycji.

Poniżej przykładowa siatka.




Oczywiście możemy dodatkowo przemieszać litery głównych kwadratów ale na potrzeby naszego przykładu pozostawimy to w takiej formie.

Jak widać przy pomocy głównych kwadratów jesteśmy w stanie podać swoją przybliżoną pozycje.
W celu zwiększenia dokładności każdy główny kwadrat podzielony jest na 9 mniejszych o oznaczeniach liczbowych, a każdy kwadrat liczbowy dodatkowo podzielono na 4 ćwiartki.

Taki podział daje nam już bardzo znaczne przybliżenie naszej pozycji co w przypadku pracy na mapach 1:10000 lub 1:25000 jest wystarczające.

Tak przygotowaną siatkę drukujemy na folii i po nałożeniu jej na mapę właściwą mamy taki obraz.



Przykładowo nasza pozycja to Zakręt Beskid (czerwona kropka).
Odczytujemy w jakim dużym kwadracie znajduje się kropka (Kwadrat H).
Odczytujemy, w którym mniejszym kwadracie znajduje się kropka (Kwadrat 9)
Odczytujemy, w której ćwiartce kwadratu 9 znajduje się kropka (ćwiartka b)

Tak więc nasza pozycja to H9B. I tak możemy podać w komunikacie.

Zalety tego rozwiązania:

- Niezwykle proste
- Skuteczne
- Szybkie

Wady:

- Podatność na przechwycenie siatki (np. po rozbiciu patrolu w terenie wróg może zdobyć siatkę od martwego RTO)

2. Bulls Eye

Bulls Eye to sposób polegający na tym iż przed wyjściem w teren grupa ustala wraz ze swoim sztabem charakterystyczny punkt (Bulls Eye) na mapie, który będzie punktem odniesienia przy podawaniu pozycji. Takim punktem może być np. szczyt góry, skrzyżowanie siatki na środku jeziora, znak topograficzny kościoła na mapie itp.

Kiedy mamy ustalony nasz Bulls Eye naszą pozycję podajemy jako parę dwóch liczb.
Pierwsza to azymut od Bulls Eye na naszą pozycję.
Druga liczba to odległość w metrach od pkt. Bulls Eye do naszej pozycji.

Przykładowo Grupa Specjalna ustaliła z HQ że punktem Bulls Eye będzie podstawa znaku topograficznego "świerk" (czerwona kropka).
Podczas komunikacji radiowej grupa chce podać swoje położenie (niebieski kwadrat) do HQ. W związku z tym sprawdza azymut z pkt. Bulls Eye na swoją pozycję (135 stopni) i odległość (1000m). Ponieważ sama mapa nie jest znakowana, wróg nie wie gdzie jest ustalony Bulls Eye, a podsłuchanie transmisji nic mu nie daje.



Zalety:

- Odporne na przechwycenie
- Dokładne

Wady:

- Wymaga znajomości podstaw topografii
- Wymaga więcej czasu i dokładności przy wyznaczaniu
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 21, 2009, 11:24:19 wysłane przez HoHoL » Zapisane

8 Kompania Piechoty Górskiej - Grupa paramilitarna
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

animezywioly agromodelarze extremalteam playyourstories asg-wlodawa